Thursday, June 18, 2009

7 SUNNAH RASULULLAH

Artikel di petik dari laman web www.iLuvislam.com (Semua tulisan yang di "italic"kan itu hanyalah ulasan peribadi saya)

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: TAHAJJUD, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

(Andai tidak berkemampuan untuk tidur-bangun-tidur bagi mengerjakan tahajud pada waktu2 mustajab 3.00 pagi, kita mungkin boleh cuba displinkan diri bangun awal 1-2 jam sebelum subuh. InsyaAllah dengan itu kita mempu melakukan amalan qiamulail ini setiap hari tanpa rasa terlalu membebankan diri)

Kedua: MEMBACA AL-QUR’AN sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. (Bukan sahaja selepas subuh, tetapi sebaik2nya selepas tiap2 solat fardhu. Apakata kita cuba jadikan pembacaan Al-Quran sebagai habit dan amalan-mesti-buat sama seperti wirid dan zikir selepas solat, jika tak sempat sngat, dapat 10 ayat sekali pembacaan pun jadilah)

Ketiga: JANGAN TINGGALKAN MASJID terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan.
(Sebagai wanita kita mungkin tak mampu dan tak juga disunatkan melakukan amalan ini,kan?)

Keempat: jaga SOLAT DHUHA, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.
(Waktu terbaik adalah lebih kurang pukul 10.30 pagi, jadi bagi yang bekerja bolehlah kita ambil peluang sedikit dari waktu minum pagi untuk mengerjakan solat sunat ini)

Kelima: jaga SEDEKAH SETIAP HARI. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.
(Nak sedekah pada siapa ek? selalu tanya mcm tu kan? Ok selain orang susah dan fakir disekeliling kita, kita juga boleh tengok kat paper, hari2 ada orang perlukan bantuan - perlu bank in kan sahaja, kat kedai2 runcit n restoran2 pun ada banyak tabung derma)

Keenam: JAGA WUDHU TERUS MENERUS kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: amalkan ISTIGHFAR setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. (dan zikir juga!)

Moga kita sama-sama mampu mendidik diri istiqamah dalam melakukan amalan ini setiap hari. Walaupun kadangkala (selalunya!) nafsu hati dan kemalasan lebih menguasai diri. Bukankah nafsu itu sebenarnya mmg musuh yang paling nyata?

2 comments:

Muhd Suhaily said...

Amalan harian yang baik untuk semua terutama orang seperti saya...thanks,
:)

Cik Skaf said...

Thanx sudi singgah di blog saya.. ;)
Muga kita sama-sama mampu mendidik diri istiqamah dalam melaksanakannya. InsyaAllah.