Sunday, November 22, 2009

Lelaki Merokok X Sesuai Dijadikan Suami?

Nota Cik Skaf :-

Salam semua. Ini artikel menarik yg saya baca dari blog Dr MAZA. Tentang pemilihan pasangan yang tidak merokok. Ini cuma pandangan dia. Orang lain mungkin berpandangan lain.. terutama bagi lelaki merokok, mesti ada rasa tak puas hati kan? :-D

Mufti Perlis (Bekas) Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin mencadangkan agar wanita yang ingin berkahwin mengutamakan pasangan yang tidak merokok.

Ini berdasarkan Islam menyuruh agar memilih pasangan yang mempunyai pegangan agama dan akhlak yang baik, sementara merokok merupakan unsur yang mencacatkan.

Ini atas beberapa alasan;

  1. Perokok sentiasa melakukan perkara yang ditegah oleh agama iaitu merosakkan diri. Majoriti para ulama zaman ini mengharamkan rokok.

  2. Perokok bukan sahaja membahayakan diri, tetapi juga keluarga; isteri dan anak-anak yang akan terhidu asap beracun rokok. Sepatutnya ibubapa melindungi anak dan keluarga, bukan membahayakan mereka.

  3. Ramai perokok yang tidak menjaga kebersihan. Bahkan rokok itu sendiri mengotorkan diri. Di samping betapa banyak tandas dan kemudahan awam lain rosak atau cacat disebabkan kesan rokok yang dihisap oleh penggunanya. Ciri yang seperti ini kurang baik bagi seseorang bapa atau ibu yang akan mengepalai keluarga dan rumahtangga.

  4. Rokok adalah pembaziran. Ramai perokok yang ketagihan sanggup utamakan membeli rokok daripada pemintaan keluarga atau keperluan keluarga yang lain. Mereka berkira untuk perkara-perkara yang baik atau perlu, tetapi lupa diri atau ringan tangan untuk membeli sekotak rokok yang sentiasa meningkat harganya.

  5. Merokok adalah contoh yang tidak baik untuk anak-anak. Maka perokok mencacatkan ciri-ciri keibubapaan. Justeru, ramai anak perokok turut merokok samada setelah dewasa atau sebelum cukup dewasa.
Atas alasan-alasan ini dan selainnya, maka saya menasihati umat Islam dan kaum wanita khususnya, menjadikan ‘merokok’ adalah salah satu ciri yang mencacatkan pemilihan dalam menentukan pasangan masing-masing.

Sumber:http://drmaza.com/home/

:-) Apa pandangan rakan2 bloggers pula?

Baca selengkapnya ...

Sunday, November 8, 2009

Cak! Assalamualaikum Semua.. :-D

Ekhem..! Assalamualaikum rakan2.. apakhabar semua?


Alhamdulillah, akhirnya slps sebulan saya meninggalkan blog dan "berjauhan" dgn rakan2 bloggers, akhirnya malam nie, saya kembali semula ke rumah ini, dan bermula esok saya akan berziarah ke blog rakan2 pula (yuhuuuu..!) dan berharap saya punya bnyk kesempatan untuk membaca entri2 yang tertinggal.

Sblum tu nak berkemas dulu di sini dan menjawab pesanan2 yang ditinggalkan...

Eh! ada yang rindukan saya ke? hehe..

Nota Cik Skaf :- Sdkt cerita tntang "kerja luar daerah" itu - saya sangkakan urusan kerja itu akan berakhir dlm jangkamasa sebulan, namun rupa2nya ia adalah permulaan bagi tugas2 baru saya..!

Dengan tanggungjawab yg sedia ada, saya sendiri tak berapa pasti adakah "2 tugasan baru" ini sbnarnya adalah suatu rezeki, ujian ataupun dugaan besar untuk saya. Ia bagaikan angan2 dan mimpi yang "memaksa" saya merealisasikannya menjadi kenyataan.

Namun walau apapun, saya terima tanggungjawab ini dan menganggapnya ia adalah amanah yg Allah serahkan untuk saya uruskan.

Moga saya terus diberi kekuatan, kesabaran, keyakinan dan kesihatan yg baik dalam melaksanakan 2 projek ini. Doakan saya.
(Terfikir - mungkin inilah hikmahnya saya masih sendiri, saya punya masa untuk menumpu perhatian kepada kesemua kerja2 tersebut & kpda mereka yg berada di sekeliling saya, dan juga punya masa untuk berblogging ... :-))

Baca selengkapnya ...

Thursday, October 8, 2009

Rindu Ziarah ke Blog Kamu..


Nota Cik Skaf :

Salam semua..

Saya berada di "Luar Daerah".

Tiba2 tersangkut dgn satu komitmen kerja yg x terduga.

dan

Tiba2 pula terpaksa memberi sepenuh tumpuan pada satu perkara baru... hu2


Harap ini bukan satu kegilaan.


p/s Mudah2an 2 minggu lg segalanya selesai. Dan saya kembali berblogging dan berziarah ke blog rakan2. Selamat untuk Semua.


Baca selengkapnya ...

Sunday, October 4, 2009

Persoalan CINTA

Nota Cik Skaf : Salam semua.

Kita selalu sebut - Cinta kerana Allah.

Semua orang pun boleh sebut begitu. Tapi bagaimana nak tahu cinta kita @rumahtangga kita benar-benar diasaskan kepada cinta kerana Allah?
----------------------------
(petikan dalam buku Satu Rasa Dua Hati - ttg Cinta Allah )

"Cinta itu dikatakan Cinta kelas pertama apabila ia diasaskan di tapak cinta Allah. Mencintai kerana Allah.

Manakala cinta yang hanya semata-mata berasaskan fitrah, adalah Cinta kelas dua. Cinta ini dikurniakan secara semulajadi (fitrah) oleh Allah kepada semua manusia, yg Islam dan bukan Islam, malah binatang pun mendapatnya.

Cinta kelas dua ini tak akan dapat menangani perubahan fizikal pencinta. Jadi bila wajah kendur, cinta mula luntur. Bila kemudaan hilang, sayang pun melayang.

Sebaliknya cinta kelas pertama - mampu mengekalkan dan meningkatkan lagi rasa cinta walaupun perubahan fizikal berlaku. InsyaAllah cinta ini juga kekal hingga ke syurga. Ini disebabkan tapak cinta itu bukan di mata tetapi di hati. Hati yang menilai iman, kasih sayang akhlak dan budi "

-----------------------
Mengulang soalan - Jadi bagaimana mahu memastikan dan menilai bahawa cinta kita sesama makhluk itu (dan perkahwinan itu) adalah cinta kelas pertama - benar2 kerana Allah, seikhlasnya kerana Allah, bukan sekadar mengikut fitrah kita sbg manusia semata2, bagaimana ya?



gambo pinjam

Baca selengkapnya ...

Monday, September 28, 2009

Kan Dah Kata "Safety First!"

Salam semua.
Hari ni Isnin. Selepas 1 minggu menunda pelbagai urusan yang melibatkan pelbagai jabatan - SOCSO, EPF, Pusat Zakat, TM Point dan Pej Kerajaan Negeri, maka saya fikirkan mau setelkan semua urusan2 itu, hari ni juga. Penuh semangat pagi2 hari.

Namun itu cuma perancangan saya, perancangan Allah lebih baik lagi.
------------------------

Belum pun saya bergerak ke mana-mana, berlaku suatu insiden luka berdarah di tempat kerja. huhu..

T/hari td - Seorang staf hampir terpotong jari sendiri. Subhanallah...!

Saya mcm nak pengsan melihat darah membuak2. Muka budak tu pun dah pucat. Saya lagi pucat. Yang lain2 tergamam tak tahu nak buat apa. Cepat2 balut tangannya. Bawa dia ke kereta dan terus bawa ke klinik.

"Rasa sakit sangat ke?, sabar ya" soalan saya tahap sekolah rendah.

Dalam hati dah macam2 cakap, kenapa cuai sangat? mcm mana boleh kena? Tapi.. orang tengah menahan sakit, takkan saya mau berleter pulak. Ada kang dia terjun kereta.
-------------------------

Di klinik - doktor berikan suntikan kancing gigi serta mencuci, letak ubat dan balut semula jari kelingkingnya itu.

"Kena bawa ke hospital - Jarinya tak boleh digerakkan, mungkin urat putus..!" kata doktor.

"Hah urat putus?" terperanjat saya.

Selepas kelam kabut membayar bil klinik (sampai lupa ambik resit), cepat2 bawa dia masuk ke dalam kereta semula dan terus memandu ke Hospital Besar pulak.
-------------------------

Tiba di Hospital Besar, 10 min terpusing-pusing mencari parking. Penuh sesak parking lot. Wah selepas raya ramainya orang masuk hospital!

Di Unit Kecemasan - Bila dia dipanggil masuk, saya ikut sekali.

"Teruk dalam lukanya ni. Perlu dijahit dan masuk wad!" kata doktor memandang saya.

"Masuk wad? urat jarinya putus ke Dr?"

"Tak pasti lagi, kita akan x-ray nanti"

"Owh Ok" jawab saya. Cuba tenang tapi dalam hati Allah aje yg tahu, mcm mana saya nak menjawab pada ibu & ayahnya? Sungguhlah saspen...

Sementara doktor memeriksa dan memberi suntikan, saya menguruskan pendaftaran masuk ke wad. Huhu..Punya lah jauh kaunter pendaftaran dengan unit kecemasan itu...

---------------------
4.00 ptg - Dia selamat dimasukkan ke wad. Saya menelefon ibunya memberitahu. Kemudian membelikannya sedikit bekalan makanan dan minuman.

Sementara menunggu ibunya sampai, kami berbual-bual. "Eh! mcm mana saya tiba-tiba boleh ada kat katil hospital nie..?" katanya. Kami tergelak.

"Nasib baik jari tak putus, kalau tak sia2 aje muka hensem, tapi takde 1 jari". Saya start berleter.

"Kerja laju itu penting, tapi berhati2 dan sentiasa mengikut langkah2 keselamatan itu lagilah penting terutama kalau kita menggunakan benda2 tajam dan bahaya!, kalau dah jadi macam ni kan susah, tak pasal2 masuk wad, awak susah, mak ayah lagilah susah (saya pun susah!)"

"Saya minta maaf" katanya.

Kesian sangat saya tengok dia. Saya tahu bukan salah dia, perkara dah nak jadi. Perkara rutin yang dia lakukan, tapi hari ni boleh pula tercedera.

5 ptg - Ibunya tiba dengan seorang jiran. Saya saspen.

"Ya Allah, abang... camana boleh jadi gini.. buat kerja tak baca bismillah ke?" Saya lihat riak muka ibunya itu. Tidaklah terperanjat sangat.
Dia memandang saya. Senyum dan ucap terima kasih. Alhamdulillah - Lega sikit hati saya. Mungkin dia melihat kecederaan anaknya tidak terlampau teruk.

Selepas menunggu doktor abes memeriksa, saya minta diri pulang.


Saya berdoa, kecederaan ini tidak menjejaskan kesihatannya dan selepas lukanya dijahit nanti, jarinya boleh digerakkan macam biasa. Ameen.. (Doakan sama ya..!)

p/s Syukur juga caruman SOCSO ada dibuat.

Baca selengkapnya ...

Friday, September 25, 2009

Salam Aidilfitri - Ucapan Terlewat :)

Assalamualaikum
Agak sdkt basi tapi rasanya belum sgt lewat utk saya m'ucapkan :-

"SELAMAT HARI RAYA AIDILFIRI
AMPUN MAAF ZAHIR DAN BATIN"
(walaupun ibadah ramadhan mungkin kurang sempurna)
Syukur Allah kurniakan juga nikmat berhari raya kepada kita...

Indahkan berhari raya?

Selain meraikan kemenangan berjaya menunaikan ibadah puasa dan bermujahadah melawan nafsu sepanjang Ramadhan (walaupun masih banyak juga yg belum mampu dilawan), hari raya paling dinanti sebab kita dapat berkumpul adik beradik dan ahli keluarga lain dalam suasana yg "biasanya" cukup membahagiakan..

Hari Raya juga dapat menemukan kita dengan saudara mara yg mungkin itulah setahun sekali berjumpa - setahun sekali pun mujur, mungkin ada yg 3-4 tahun sekali baru berkesempatan jumpa, sambil makan2 sambil kita sembang yang santai2 & mesra, semuanya dengan niat nak merapatkan lagi ikatan kekeluargaan.

Dengan hari raya juga, kita "mendidik" diri berziarah dari satu rumah ke satu rumah saudara mara ini, yg dekat yang jauh, yg mana boleh sampai dan terlarat, kita masing2 akan mengagahkan diri pergi, kesempatan itu juga membolehkan kita menjenguk dan bertanya khabar makcik pakcik datuk nenek yg tua & uzur, dan dapat juga kita hulurkan sedikit duit raya sebagai sedekah kepada mereka.

Indahkan? Kalau bukan raya, belum tentu kita ramai2 satu keluarga akan berpakat nak berziarah mcm tu.

Begitu juga di rumah kita, kalau bukan raya, belum tentu tetamu berombongan 3-4 biji kereta sekali datang, bersilih ganti tak henti2. Mmg mcm nak pengsan melayan dan mencuci pinggan mangkuk - terutama hari raya pertama - sbb menjamu ketupat rendang bagai..(rasa nak larikan diri masuk bilik - tido kejab..huhu tapi x de peluang..).

Walaupun penat tapi indahkan? Kalau bukan raya, belum tentu kita boleh kenal kebanyakan mereka terutama peringkat anak2 mereka. Apatahlagi setiap tahun budak2 ini membesar dan akan berubah rupa.

Maka syukur sangat Allah kurniakan nikmat berHari Raya ini. Ia memberi bahagia hampir kepada semua.

Namun begitu berharap sgt (berpesan pada diri sendiri sbnarnya) keseronokan berhari raya tidak melalaikan kita dari melakukan solat, tidak menjebakkan lidah dengan mengumpat dan fitnah, dan moga kita sama2 mampu membataskan aurat dan pergaulan, walaupun sesama saudara dekat...


Nota Cik Skaf: Kepada semua, Selamat Berpuasa 6 di bulan Syawal ini.

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun." (HR. Muslim)

Baca selengkapnya ...

Wednesday, September 16, 2009

Sila Jauhkan Diri Dr Saya...

Assalamualaikum,
Harap teman2 bloggers sihat sejahtera dan sentiasa di dalam rahmat Allah.

Saya diberi sedikit ujian kesihatan, sudah beberapa hari ini saya diserang demam, batuk, selsema dan sakit2 badan. Dah pergi klinik, Alhamdulillah cuma demam biasa, bukannya Influenza A HINI. Mungkin saya "demam urat" sebab terlampau penat dan agak kurang tidur sepanjang bulan ini [Walau bagaimanapun, utk langkah2 keselamatan, sila jauhkan diri masing2 dari saya :-) ]


Doktor mahu memberikan MC 3-4 hari. Saya cuma tergelak. Tak mengapa, jawab saya.
Saya sebak, saya berdoa dan berharap sangat moga kesihatan kembali sihat sebelum Ramadhan berakhir... Harap teman2 sudi doakan saya juga..

Nota Cik Skaf : "Dengan nama Allah yang Maha Besar, hambaMu ini berlindung denganMu yang Maha Agong dari kesakitan urat yang berdarah dan kesakitan panas api neraka"

Baca selengkapnya ...

Saturday, September 12, 2009

Nak Makan Apa Untuk Berbuka Ptg Ni?


Nota Santai : Salam semua. Semenjak awal puasa saya teringin nak makan 2 jenis makanan nie.

1. Kueh Lompat Tikam - Dengar cerita ini makanan paling popular setiap kali bulan puasa. Tapi bagi saya sebenarnya, inilah - bulan puasa kali inilah, baru pertama kali saya dengar nama kuih nie. Makanan asal kelantan kan? Saya betul2 teringin nak tahu mcm mana rasanya dan kenapa nama dia mcm tu?

Alhamdulillah, puasa seminggu aje saya dah dapat cari kat mana ada jual kueh ni di Melaka. Rupanya seperti di bawah. Rasanya? Uhuhu.. memang sedap, terutama bila makan masa berbuka. Laju dan sejuk aje masuk ke tekak.
Cuma pada saya agak terlebih manis sikit (ye lah kata pun asal kelantan kan... )
Tp manis2 pun, sehingga sekarang, dah 3 kali juga saya berbuka dgn lompat tikam... :)

Ini lah rupa lompat tikam tu, mcm bubur som2 sikit2 kan?, sbnarnya apa fungsi pulut merah tu ek. kalau takde pulut mmg tak sedap ke.?


2. TAPAI UBI - Ini makanan kedua yg saya idam2 kan.. (hu2 mngalahkan orang mengandung mengidam nak makan mcm2). Saya dah berpusing mencari di beberapa pasar ramadan di BP masa balik kg 1st day puasa hari tu. Tapi tak de rezeki, tak berjumpa. Takde sapa yg jual tapai ubi di pasar ramadhan sana..

Tapi petang tadi ke pasar ramadhan di Melaka ni (yg saya jumpa lompat tikam itu) untuk mencari air soya, sekali terjumpa pulak orang menjual tapai ubi. Macam tak sangka..! Alhamdulillah. Terus beli 2 bungkus. Abes licin saya seorang yg makan sepanjang malam. Puas rasanya. :)


Sejak dulu mmg suka tapai ubi [ubi ya, bukan pulut :) ]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nota Cik Skaf : Buat semua rakan2, Cik Skaf mengucapkan Selamat Mencari Malam Lailatul Qadar, Moga kita sama2 diberi kekuatan & semangat untuk beribadah dgn lebih rajin dan khusyuk dalam meniti2 hari2 terakhir Ramadhan ini.

Baca selengkapnya ...

Wednesday, September 9, 2009

Malam Pertama Di Sana

Bagaimana agaknya malam pertama di sana? Bagaimanakah rasanya? takutkah ? berdebarkah? atau tetap tenang tidur sahaja seperti malam-malam sebelumnya di alam sini?

Ya, bagaimana agaknya Malam Pertama di Alam Kubur ?

(Artikel dr simpanan peribadi saya, maaf tidak mengetahui siapa penulis asalnya)

"Pernahkah engkau melihat kuburan? bukan di luarnya, tetapi di dalamnya. Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan itu?Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat? Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu? Bukankah telah silih berganti engkau melihat teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan?" (Bukankah sepatutnya ia dapat mendatangkan rasa insaf?)

"Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur? Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama’ serta orang-orang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh. Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza."

"Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan serta minuman, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam alam yang gelap-gelita, lilin-lilin yang menerangi alam itu adalah amalan-amalan yang kita lakukan, alam itu pula sempit ia hanya dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah."

"Adalah diceritakan bahawa Rabi’ bin Khutsaim, di dalam usahanya mempersiapkan diri menghadapi malam pertama tersebut, menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras, maka ia masuk ke liang kubur tersebut. Ia menganggap dirinya telah mati, lalu menyesal dan ingin kembali ke dunia, seraya membaca ayat: "Ya Rabbku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan."

Kemudian ia menjawab sendiri; "Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi’..". Dan disebabkan hal tersebut, Rabi’ bin Khutsaim didapati pada hari-hari sesudahnya sentiasa dalam keadaan beribadah dan bertaqwa kepada Allah!"

"Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan? Tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api neraka di Hari Kiamat nanti?

Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatinya. "


Nota Cik Skaf :
"Ya Allah, perbaikilah bagiku agamaku
kerana ia merupakan pengawal bagi setiap urusanku dan perbaikilah duniaku kerana di sinilah penghidupanku berlangsung,
dan perbaikilah akhiratku kerana di sanalah tempat aku akan kembali, serta jadikanlah kematian itu sebagai tempat istirehatku dari segala kejahatan"

Baca selengkapnya ...

Friday, September 4, 2009

CINTA : Diakah Orangnya?


(Petikan Kata2 Hikmah - "mencari teman ke syurga")

"Didiklah diri kamu untuk benar-benar cinta pada Allah, bermula pada diri kamu sendiri. Tingkatkan penghayatan jiwa kamu dalam menyintai Allah, serta berusahalah membaiki dan meningkatkan diri kamu menjadi hamba Allah yang lebih taat, nescaya kamu akan menjadi teman ke syurga dan Allah juga akan mengurniakan kamu teman ke syurga."



Nota Cik Skaf: Tenanglah hati & bersabarlah - jagalah akhlakmu


Hadis Rasulullah maksudnya;
"Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya
dan memelihara kesucian dirinya serta bersabar
hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid"

Baca selengkapnya ...

Thursday, September 3, 2009

Bila Perempuan Bercerita Tentang Kereta

Salam semua.

Selepas hampir 2 minggu bertangguh-tangguh akhirnya petang tadi, dapat juga saya menyempatkan diri menghantar kereta ke workshop - Pusat Servis Kenderaan / bengkel kereta ? (Apa patut kita gelarkannya?) :-)

Sebenarnya masalah kereta buruk saya ini bermula sejak hari tu lagi, dari hari saya pulang ke kampung tuk menyambut ramadhan. Dan sebelum pulang semula ke sini pun, abah dah berpesan berulang kali, "Jgn lupa esok terus pergi hantar repair, bukan mahal sangat dan bukan lama pun.. jgn biar aje macam tu...bahaya..! bla bla bla..".

"Ok!" jawab saya, memberi janji.

Dan hari ini, 12 ramadhan. Pagi2 abah menelefon, "Lampu dan wiper kereta dah betulkan?".

"Dah!" jawab saya agak gagap. "Pos laju saya dah sampai?" cepat saya mengalih tajuk. Dalam hati rasa mcm nak menangis, pagi2 dah menipu abah.

Maka petang tadi, saya memaksa juga diri membawa kereta ke workshop.

*** Errrr... gambar skdr hiasan semata2 aje ya...

CikSkaf : Nak tukar lampu signal, kejab hidup kejab mati, wiper pun sama macam tu, tak function betul, ikut suka dia nak hidup nak mati..

Mekanik : Ok boleh, kena tengok wiring dia ni kak. Dah berapa lama lampu signal dan wiper ni problem? (sambil mencuba2 menggerakkan wiper)

CikSkaf : Dah dekat 2 minggu...

Mekanik : Hah???? 2 minggu ?.. Mcm mana akak boleh bawak kereta dgn tak ada lampu signal dan wiper pon problem???

CikSkaf : hehe... saya terer.
(.... saya buat toye takde perasaan je..tapi confirm muka dah merah - segan sendiri)

Abes tu, saya nak jawab apa lagi..ye tak. Dah mmg itu kecuaian dan ketidakprihatinan saya. Sebab tu agaknya abah selalu bising, hal-hal keselamatan macam ni saya ambil mudah. Nasib baik mekanik tu pun tak leterkan saya juga... :-P

Selepas hampir 2 jam, maka segalanya selesai, dan seperti selalu2 juga - pada asalnya cuma nak baiki lampu signal dan wiper, tapi akhirnya terjebak dengan lain-lain perkara - menukar minyak hitam, membuat balancing & alignment dan menukar 2 biji tayar ! Adeh... mmg pandai diaorang buat bisnes kan.... ? :P (maka saya pun dah takde bajet utk baju raya..! huhu)


Nota Cik Skaf : Dlm masa 2 jam itu, sempat saya menghabiskan novel "Ketika Cinta Bertasbih".
Antara kata2 yg terkesan di hati saya " Tidak ada yang boleh mengusir kecintaan pada kesenangan duniawi, selain rasa takut kepada Allah yang menggetarkan hati, atau rasa rindu kepada Allah yang membuat hati merana kerana kerinduan itu.."

Baca selengkapnya ...

Sunday, August 30, 2009

Bahagia Ada Di Sini..Di Hati

Pada si miskin
bahagia mungkin pada wang melimpah
Kata si kaya
bahagia itu saling jujur
apabila menyinta
bukan kerana harta..

Yang masih sendiri sering tergambar
hidup penuh bahagia
bersama tercinta
Namun bila sudah memiliki
hati terharap-harap
bahagianya jika belum terikat lagi
masih ada ruang memilih yang lebih serasi

Bagi si pekerja
hati selalu menahan lara
"Mentang aku kuli dan ofis ini kau punya kuasa
aku kau herdik bagai aku tak ada harga"
Tika sudah berada di kerusi ketua
rasa bertambah terseksa
"Kenapa
semua aku perlu menanggungnya,
alangkah bahagia jika aku hanya pekerja biasa
ke mana pun arah tuju kompeni, aku peduli apa?"

Owh! Pelbagai cara rupanya individu mentafsir bahagia

(atau mungkinkah dr kata-kataku sendiri dlm setiap setuasi serupa?)

Namun... setelah usia mematangkan diri
detik naluriku jelas memberi makna
Bahagia itu sebenarnya bermula di sini -
Ia segumpal daging beku yang mendasar
dalam tubuh ini

Andai bersih, tercernalah bahagia
Jika ternoda maka rosaklah segalanya

Ya, bahagia itu ada di sini..
Ia ada di hati..

Nota Cik Skaf :
"Kasih, aku bahagia jika kamu bahagia,
Sungguh! aku sangat bahagia jika kamu
bahagia - walaupun mungkin aku terpaksa menyembunyi luka,

Ah, ia sekadar tanda betapa kasihku hingga ke hujung nyawa..

Namun Kasih, kasihku ini hanyalah semata krn agama dan
akhlak yang dikau punya,
andai suatu hari hilang
itu darimu,
mungkin akan hilanglah jua rasa kasihku untuk mu..."

(Adaptasi dari kata2 Imam al-Nawawi, "aku mencintaimu kerana agamamu")

Baca selengkapnya ...

Friday, August 28, 2009

TIDUR : Bagaimana Cara Kamu?


Nota Cik Skaf: Salam semua. Mata benar2 mau lelap. Badan pun terasa letih yang amat. Terlebih makan "nasi ambeng" sewaktu berbuka tadi agaknya... huhu.

Tapi sebelum log-off laptop dan mengenepikannya dari berada di atas katil, saya terasa untuk memasukkan satu entri tentang pilihan cara tidur.

Ada 4 cara tidur :-

  1. Tidur Para Nabi - Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.


  2. Tidur Para Ulama' & Ahli Ibadah - Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.


  3. Tidur Para Raja Yang Haloba - Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.


  4. Tidur Syaitan - Menelungkup atau tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Yang mana satu agaknya cara tidur rakan2 ? :-)

Ok.. Good Night & Sleep Tight. Assalamualaikum.


"Kuserahkan diriku kepadaMu, aku serahkan urusanku kepadaMu dan aku sandarkan belakangku kepadaMu kerana cinta dan gerun padaMu. Tiada tempat berlindung dan tiada tempat selamat daripadaMu melainkan kepadaMu. Aku percaya akan kitab yang Dikau turunkan dan Rasul yang Dikau utuskan"

"Dengan NamaMu Ya Allah, aku hidup dan aku mati"

......zzzzzZZZZzzzz....

Baca selengkapnya ...

Tuesday, August 25, 2009

AIR : Berapa Banyak Perlu Diminum?

Nota Cik Skaf : Salam semua. Alhamdulillah dah 4 hari menjalani ibadah puasa, tanpa apa-apa masalah kesihatan ataupun keletihan yang melampau. Harap semua pun macam tu juga. Moga puasa kita dan ibadah2 lainnya selama 4 hari ini diterimaNya dengan sempurna.

Bulan puasa ini, menyebabkan sesetengah orang akan kurang meminum air, tetapi bagi saya pula, saya akan minum dengan agak banyak sepanjang malam, bermula dari berbuka hinggalah ke sahur. Kononnya utk mencukupkan 3 liter air sehari (petua diet..huhu). Berbuka sahaja - ada segelas air panas, segelas air sejuk dan dua gelas air kosong. Sahur pun begitu juga. Manakala selebihnya - sepanjang malam, selepas terawikh hinggalah ke masa mau masuk tidur saya akan pastikan saya akan minum sekurang2nya 3 gelas air kosong lagi (atau 2 gelas air kosong + 1 gelas susu suam).

TAPI sebenarnya berapa banyak yang patutnya kita minum?


Petang tadi, saya terjumpa 1 info dalam diari lama, ilmu baru bagi saya, dan rasanya ingin berkongsi dgn yang lain juga.

"Ada orang kata jangan minum air banyak2. Minum seteguk dua saja untuk awet muda, terutama bagi seorang perempuan. Ada juga pendapat yang mengatakan kita perlu minum 8 gelas sehari (8 gelas sehari lebih merupakan sebagai lagenda yang telah diterima sebagai fakta)

Ada juga yang berkata kita boleh minum sebanyak mana pun air setiap hari - Lagi banyak lagi bagus, terutama bagi mereka yang berdiet, kerana air bukan sahaja membuatkan kita berasa kenyang dan memudahkan pengeluaran toksin badan tetapi juga meningkatkan metabolisme badan.

Jadi berapa banyak yang perlu diminum?

Sebenarnya ia bergantung kepada cuaca dan aktiviti yang anda lakukan sepanjang hari. Lebih banyak anda kehilangan air, maka lebih banyak air yang perlu diminum -bagi menggantikan kehilangan air itu. Lebih banyak dari 8 gelas.

Tetapi jangan pula meminum terlalu banyak! Ini kerana meminum terlalu banyak air boleh menyebabkan keracunan air (sekiranya menahan membuang air kecil), ia juga boleh menyebabkan setuasi **elektrolit tidak seimbang. Perlu diingatkan lebih banyak anda meminum air, lebih banyak anda perlu *menggantikan elektrolit anda. Jika tidak, maka ini lah yg jadi penyebab ketidakseimbangan elektrolit dalam badan."

** Elektrolit : Cecair yang bercas di dalam badan - antara fungsinya: menjaga tekanan osmotik tubuh, mengatur pengaliran air ke bahagian2 tertentu dalam tubuh, menjaga pH tubuh dan juga berperanan dalam proses metabolisme badan (pemecahan lemak).

* Bekalan tambahan elektrolit ini boleh didapati dari minuman air isotonik - seperti 100 Plus, Excell dan lain-lain minuman sukan.

Baca selengkapnya ...

Monday, August 24, 2009

Mana Mask Kamu? :-)

Nota Cik Skaf : Salam semua. Saya baru sahaja sampai di rumah. Baru sahaja pulang dari bercuti 2 hari dari tempat yang paling menenangkan perasaan, paling mendamaikan, paling membahagiakan.. dan tempat yang menjadi penguat semangat saya. Di mana ya? Mana lagi ... kalau bukan di kg saya - rumah Mak Abah saya! :-D

Alhamdulillah, tahun nie saya punya kesempatan untuk menyambut puasa bersama keluarga. 2 hari berbuka dan bersahur di rumah kg, sungguh memberi semangat di awal Ramadhan.. Selepas ini, tak kisahlah kalau pun sepanjang Ramadhan tak dapat pulang lagi sehingga Hari Raya (boleh ke ni?), saya dah berpuashati, krn awal puasa saya dah menyambutnya bersama keluarga. Dan selepas ini, walaupun setiap hari akan berbuka dan bersahur sendirian tetapi tidaklah saya asyik teringat-ingat kg aje bila nak menyuap nasik tu..

Eh cuma satu nak cerita - Sepanjang perjalanan dr bandar BP ke kg, saya sempat singgah 3 lokasi Pasar Ramadhan. Setibanya saya di lokasi pertama, saya yang dah terbiasa, keluar2 kereta terus aje mengikat mask ke muka (krn terbiasa di sini - sy rasa 60% org sini memakai mask bila di tmpt awam). Tetapi....bila saya mula berjalan dan lihat keliling, punyalah hairan, dalam seramai2 manusia itu, baik peniaga, baik pembeli tak seorang pun yang memakai mask! huhu.. saya pulak naik segan. Disebabkan tak nak jadi seorang yg pelik, saya terus bukak mask - masukkan semula dalam handbag.. hehe..boleh gitu?

Dan seperti diduga, 2 lokasi PaRam selepas itu pun sama jga. Sesampai di rumah, saya tanya mak abah, mereka jawab "memang kat sini takde nampak sapa pun pakai topeng muka" erkkkk!.. huhu..

Saya fikir org2 BP memang kalis penyakit. Semuanya kuat2 - b'tulang besi b'urat dawai, apa jenis virus pun takut nak hinggap..! tiba2 saya rasa nyesal pulak tak bermastautin aje kat BP dr dulu, x yah pindah mana2 ..kannn bandar BP - bandar Bebas Penyakit! [eheks! bloggers BP jgn mare eyk..nanti raya saya mintak maaf ....;-)]

Salam Ramadhan hari yg ke 3 buat semua!

Baca selengkapnya ...

Thursday, August 20, 2009

"Merenung Diri"


[Skrg mcm best pulak bila memakai mask , selain untuk menjaga diri dr dijangkiti virus H1N1,
terasa lebih selesa - bila pergi ke mana-mana, orang tak nampak muka kita! huhu
Adakah rakan2 rasa mcm tu juga? :) ]

Merenung Diri
Merenung ke dalam diri
Tercari-cari
apakah yang ada untukku bawa ke sana nanti
Tertanya-tanya sendiri
ke mana telah kuhabiskan usia selama ini

Ku membisik
Wahai Diri
Lupakah tiap hembusan nafas
tiap kerdipan mata
dan tiap denyut nadi
telah mengurangkan sisa umurmu
Namun mengapa kau masih berdiam di situ?

Wahai Diri
Lupakah setiap gerak laku dan detik hati
disaksi dan dicatat oleh dua malaikat penjaga
di kanan dan kiri
Cuba selidiki hati dan lidahmu
Benar luruskah pancainderamu itu
Telah lunakkah jiwamu
Telah terdidikkah peribadimu?

Wahai Diri
Setelah kau hitung semuanya itu...
Maka apakah agaknya
nilaimu di sisi Ilahi?

(menjelang Ramadhan 1430 H)

Baca selengkapnya ...

Wednesday, August 19, 2009

"Ramadhan Is Back"

InsyaAllah pada hari Sabtu ini umat Islam di seluruh dunia akan menyambut bulan Ramadhan. Saya percaya setiap dari kita tak sabar2 lagi untuk menyambutnya, ada yang dah bersedia bukan sahaja dari segi rohaniah tetapi zahiriahnya juga (dengan membeli pakaian/jubah baru, songkok baru, telekung baru dan mungkin sejadah baru!), punyalah berkobar-kobar semangat menyambut ramadhan kali ini.. Alhamdulillah.
Sama-samalah kita berdoa hendaknya kesihatan kita terjaga baik dan bebas dari wabak penyakit. Dan seterusnya kita mampu melaksanakan ibadah puasa dengan lebih sempurna dan lebih baik berbanding sebelum2 ini.

Entri kali ini saya ingin mengajak rakan2 "mengulangkaji semula" ilmu asas tentang hukum-hakam beberapa amalan dan perintah berpuasa di bulan Ramadhan khusus untuk wanita, yang mana kadangkala disebabkan keterlupaan atau ketidakfahaman atau kecetekan ilmu menyebabkan kita agak ragu-ragu untuk menentukan tindakan sepatutnya diambil dalam satu-satu permasalahan berhubung dgn ibadah puasa kita sendiri.

(Susunan semula dari Buku: "Fiqh Wanita" - Ibrahim Muhammad Al-Jamal)

Panduan Umum

1. Wanita sebagaimana lelaki disyariatkan juga memanfaatkan bulan suci ramadhan untuk memperbanyakkan ibadah sunat (tentunya dengan tidak meninggalkan ibadah fardu). Seperti memperbanyak membaca/bertadarus Al-Quran, berzikir, bersedekah, melakukan solat malam, berdoa dan sebagainya.

2. Mengajarkan pada anak-anak akan pentingnya bulan Ramadhan bagi umat Islam, dan membiasakan mereka berpuasa - secara bertahap, serta membudayakan pembacaan Al-Quran -dengan cara bertadarus sesama ahli keluarga.

3. Tidak hanya menghabiskan waktu di dapur, dengan membuat berbagai jenis makanan untuk berbuka. Jangan sampai persediaan berbuka itu mengambil sebahagian besar waktu, kerana yang paling utama adalah mengisi waktu dengan beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah.

Solat Tarawih

  • Wanita dibolehkan melaksanakan solat tarawih di masjid jika tiada apa yang boleh menyebabkan datangnya fitnah. Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kalian melarang wanita untuk mengunjungi masjid-masjid Allah” (HR.Bukhari).

  • Namun demikian wanita hendaklah menjaga auratnya, tidak mengeraskan suaranya, tidak memakai wangian, dan hendaknya keluar setelah mendapatkan izin dari suami atau orang tua.

  • Saf wanita berada dibelakang saf lelaki, dan sebaiknya-baik saf wanita adalah yang paling belakang”(HR. Muslim).

Haid dan Nifas

  • Wanita yang haid dan nifas tidak boleh berpuasa - namun wajib diqadha'. Bila seseorang wanita kedatangan haid dan nifas, meski hanya beberapa saat saja menjelang maghrib, sedangkan ia tengah berpuasa, maka puasanya itu batal dan wajib diqadha'.

  • Apabila ia suci pada siang hari, maka untuk hari itu ia tidak boleh berpuasa, sebab pada pagi harinya ia tidak dalam keadaan suci.

  • Namun jika ia suci pada malam hari, maka wajib berpuasa di siang harinya, meskipun ia suci sesaat sebelum fajar dan hanya sempat mandi wajib setelah terbit fajar.

Hamil dan Menyusui

  • Dari Anas b. Malik Al-Ka'bi, Rasulullah bersabda "Sesungguhnya Allah meringankan bagi musafir puasa dan separuh dari salat, dan bagi wanita hamil dan menyusui (Dia meringankan puasa)"

  • Jika wanita hamil itu bimbang akan keselamatan kandungannya, dan wanita yang sedang menyusui risau akan tahap kesihatan anak yang tengah disusuinya, maka mereka ini dibolehkan berbuka. Malah apabila kebimbangan ini terbukti dengan pendapat 2 orang doktor perubatan tentang perlunya ibu hamil tersebut berbuka puasa demi keselamatan janin yang ada dalam kandungan, maka hukum berbuka menjadi Wajib.

### Kaedah mengganti puasa - Wajib qadha' puasa dan bayar fidyah (cth: Meninggalkan 2 hari puasa - wajib qadha' 2 hari dan membayar 2 fidyah)

  • Apabila ibu hamil atau menyusui bimbang akan kesihatan dirinya sendiri, bukan kesihatan anak atau janin, ia dibolehkan juga berbuka puasa. Dalam keadaan seperti ini, wanita tersebut dianggabkan seperti orang sedang sakit.

### Kaedah mengganti puasa - Wajib qadha' puasa sahaja

Wanita Yang Berusia Lanjut

Jika dengan berpuasa boleh menyebabkan ia jatuh sakit, maka ia dibolehkan untuk tidak berpuasa. Secara logiknya juga, orang yang sudah berusia lanjut tidak dapat diharapkan untuk menqadha' puasanya pada tahun-tahun akan datang, maka kerana itu ia hanya wajib membayar fidyah sahaja.

Merasa Masakan/Makanan

Wanita kadang-kadang terpaksa harus merasa sedikit/mencicipi masakannya untuk menentukan terlebih masin ke, tawar ke atau terlalu manis. Para ulama memfatwakan tidak mengapa wanita mencicipi rasa masakannya, asal sekadarnya (setakat di lidah) dan tidak sampai ke kerongkong. Hal ini diibaratkan seperti sedang berkumur-kumur. Namun ada sesetengah ulama yang menganggab perbuatan ini makruh.

Suntikan

Injeksi/suntikan boleh dilakukan ketika berpuasa, samada dimasukkan melalui otot ataupun melalui nadi. Para ulama berpendapat, sekalipun jika ia sampai ke perut, namun ia tidak melalui saluran biasa. Namun jika "rasanya" dapat terasa sampai ke kerongkong, ia boleh dianggab perbuatan makruh.

Muntah

Jika muntah dengan sengaja - maka batal puasanya. Kalau tidak sengaja (seperti muntah kerana mabuk perjalanan dan sebagainya) maka tidak membatalkan puasa.

Berciuman

  • Dari Aisyah r.a, beliau berkata :"Rasulullah s.a.w pernah mencium (aku) dan mencumbuiku dalam keadaan berpuasa. Hanya beliau adalah orang yang paling mampu mengendalikan hajatnya."

  • Hadis menunjukkan bahawa berciuman boleh dilakukan oleh orang yang sedang berpuasa, dan puasanya tidak batal. (dibenarkan untuk suami isteri sahaja ya...!)

  • Namun bagi orang yang tahu syahwatnya akan timbul bila berciuman dan khuatir akan keluar maninya, maka hal itu makhruh baginya (Pendapat inilah yang dianuti oleh Mazhab Hanafi dan Syafi'i)

*** Fidyah ialah memberi makan orang miskin sebanyak satu mudd (cupak) beras atau apa2 bijirin yang menjadi makanan asasi sesebuah negeri itu. Satu mudd = satu hari gantian puasa yang ditinggalkan . 1 mudd = 15 tahil (566.85 gram).

~Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak Kepada Semua~

Baca selengkapnya ...

Tuesday, August 18, 2009

Terapi Jiwa - "Allah Knows"

**

ALLAH KNOWS

When you feel all alone in this world
And there's nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows.. Allah knows
When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows.. Allah knows

CHORUS
No matter what, inside or out
There's one thing of which there's no doubt
Allah knows..Allah knows
And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows..Allah knows

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows..Allah knows
When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows..Allah knows

CHORUS

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows..Allah knows
You see we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs, never fret never frown
Allah knows..Allah knows

CHORUS (x2)

Every grain of sand,In every desert land, He knows.
Every shade of palm,Every closed hand, He knows.
Every sparkling tear,On every eyelash, He knows.
Every thought I have,And every word I share, He knows.
Allah knows
-------------------------------------------
Cik Skaf : "I am not afraid to stand alone….If Allah is by my side, Everything will be alright,
Gonna keep my head up high"


** (spt biasa vc kt u-tube, 1st round dimainkan,
t'sangkut2 skt. slps tu baru okey..)

Baca selengkapnya ...

Sunday, August 16, 2009

Tips Membeli Laptop La Pulak..

Nota Cik Skaf : Salam. Entri sebelum ini ada saya memberi tips bagaimana menjaga laptop. Kali ini saya nak beri tips bagaimana nak MEMBELI laptop pulak. Tentunya ramai yg dah tahu (sbb dah beli laptop sebelum ni). Jadi entri ini saya tujukan buat mereka yang tak punya laptop lagi, ataupun anda hendak menukar laptop yang lain pula. Maka entri ini diharapkan boleh dijadikan sedikit panduan untuk kalian.

7 TIPS MEMBELI LAPTOP

1. TAHU KEPERLUAN DAN KENALPASTI SPESIFIKASI LAPTOP
  • Tanya kepada diri sendiri - Mengapa anda memerlukan laptop? Adakah anda sering membuat presentation atau melakukan kerja2 berkumpulan atau anda selalu travel? Jika Ya, okey anda boleh meneruskan niat anda itu. Jika tidak, cukuplah dengan menggunakan desktop aje (jika sudah sedia ada) agar and tidak membazirkan wang.

  • Kenalpasti spesefikasi laptop yang diperlukan - cth jenis & kelajuan processor, ruang ingatan (RAM -memory), dan saiz serta jenis paparan skrin.

  • Sebagai contoh - jika anda memerlukan sambungan tanpa wayar (wireless) maka anda perlu memikirkan untuk membeli laptop yang menggunakan pemproses Centrino kerana ia mmg dikhususkan utk kegunaan wireless.

  • Bagi ruang ingatan pula (RAM) anda perlu tahu berapa saiz memory yg diperlukan iaitu sama ada 128Mb, 256Mb, 512Mb bergantung kepada jenis kerja yang anda buat. Jika tugasan anda memerlukan banyak kerja2 grafik atau pengaturcaraan, pertimbangkan saiz memory yang lebih besar.

  • Saiz paparan skrin yang normal ialah 14" - 17". Untuk jenis skrin pula, saya mencadangkan anda memilih skrin paparan jenis "active-matrix" -kerana ia boleh dilihat dgn jelas dari pelbagai sudut/sisi. Walaupun skrin paparan "passive-matrix" lebih murah namun paparannya sukar dilihat di bawah cahaya malap dan juga tidak jelas jika dilihat dari sisi tepi. Manakala resolution skrin paparan yang dipilih sekurang-kurangnya adalah 1024 x 768 pixels.


  • Pastikan juga jenis port yang anda perlukan. kebanyakan laptop didatangkan dengan beberapa ports yang asas seperti mouse port, serial port, video port dan beberapa USB port. Jika anda mahu menghubungkan komputer anda dengan network, maka anda perlu memastikan laptop anda mempunyai network port. Jika tiada, maka anda perlu membeli "external network card" yang akan dimasukkan dalam expansion slot di dalam laptop anda, anda juga perlu membeli network cable.

2. SEDIAKAN BAJET YG MENCUKUPI
  • Sekarang ini jika bajet anda RM2500, anda sebenarnya sudah mampu membeli laptop yang berkuasa agak tinggi, malah anda juga mampu membeli komputer yang tidak berjenama terkenal tetapi mempunyai spesifikasi yang sangat bagus. Apa yang penting anda perlu rajin tawar menawar dengan penjual.

  • Jika bajet anda melebihi itu, RM3000 - RM5000 contohnya, anda bolehlah membeli komputer yang berjenama terkenal seperti Compaq (atau HP), Acer, Toshiba, IBM, Fujitsu atau NEC. Kebiasaannya komputer yang berjenama terkenal ini mempunyai jaminan dan perkhidmatan sokongan pelanggan yang bagus - walau pun anda berada di mana-mana negara sekalipun.

3. BUAT SURVEY & DAPATKAN SENARAI HARGA

  • Setelah anda tahu keperluan dan mempunyai bajet, maka bolehlah anda membuat survey ke pusat-pusat IT utama - jika di Lembah Klang anda boleh berkunjung ke Plaza Low Yat, Plaza Imbi, Sungei Wang ataupun Mid Valley. Terdapat pelbagai jenis barang dan aksesori komputer yang ditawarkan di sana.

  • Dapatkan senarai harga yang biasanya diletakkan di hadapan kedai dan kalau boleh ambil seberapa banyak senarai harga dari beberapa buah kedai yang ada di situ, kemudian cuba buat perbandingan harga berdasarkan spesifikasi dan jenama yang sama.
4. TANYA PANDANGAN PENJUAL
  • Senaraikan spesifikasi yang dikehendaki dan minta penjual menghitung semula harga berdasarkan spesifikasi yang dikehendaki tersebut. Bandingkan harga dengan kedai lain.

  • Jangan lupa semak senarai harga dengan betul kerana ada sesetengah laptop yang dijual dengan tidak menyertakan sistem operasinya sekali.
5. JIKA PERLU, UPGRADE PROCESSOR, MEMORY, dan STORAN PADA MASA PEMBELIAN
  • Menaik-taraf atau upgrade memory komputer atau storan kebiasaannya adalah lebih murah pada masa pembelian.

  • Bertanya juga kepada penjual jika mereka ada menawarkan potongan harga atau ada promosi percuma untuk perkakasan lain dan untuk upgrade. Sebagai contoh - katakan laptop A hanya mempunyai RAM sebanyak 256Mb. Ada sesetengah kedai yang menawarkan proses upgrade RAM kepada 512Mb dengan percuma sahaja ataupun perlu menambah beberapa puluh ringgit sahaja. Ada juga yang menawarkan promosi seperti kad WiFi atau mouse optical secara percuma jika anda membeli laptop di kedai mereka.

  • Pada masa ini, spesifikasi laptop sekurang2nya - 512MB RAM, 2.4Ghz Processor dan 80GB storan (hard disk).
6. TENTUKAN JENIS2 PERISIAAN YANG ANDA PERLUKAN
  • Kebanyakan laptop/komputer yang dibeli didatangkan sekali dengan beberapa perisian asas di dalamnya, seperti Microsoft Office.
  • Namun ada pelbagai lagi jenis perisian lain yang mungkin kita perlukan. Sebelum memutuskan untuk membeli dan memasukkan apa-apa perisian di dalam laptop baru anda, pastikan dahulu bahawa ia mempunyai ciri-ciri asas yang membolehkan perisian tersebut diguna pakai.

7. PERIKSA SEMULA LAPTOP BARU ANDA

  • Setelah selesai pembelian, sebelum komputer anda dibawa pulang, Anda perlu memastikan bahawa kesemua komponen tambahan yang dimasukkan (jika ada upgrade perkakasan) adalah betul.
  • Periksa juga perkakasan sampingan lain (jika ada, seperti portable harddisk, mouse, printer, scanner, adapter, segala kabel yang diperlukan, manual dan CD driver) lengkap atau tidak.
  • Dan jangan lupa juga untuk memastikan kad jaminan (warranty card) telah diserahkan kepada anda.

Sekian. Selamat Membeli dan Mengguna Laptop Baru :)

(Saya pasti ada beberapa orang kawan2 lama yang tergelak bila membaca entri saya seumpama ini. huhu...Ok-ok saya mengaku, saya memang rindu. Bila "bidang" kerja sekarang jauh sangat berbeza dengan bidang kerja sebelum ini, saya memang terasa rindu .. nasib baik ada blog sendiri.. jadi bolehlah saya menulis ikut suka hati :P)


Baca selengkapnya ...

Saturday, August 15, 2009

Masihkah Kau Ingat?

Malam ni agak sentimental sikit perasaan saya. Fikiran melayang teringat kenangan2 sewaktu di kampung, atau lebih tepat sewaktu bersekolah rendah dahulu. Seronokkan bila teringat balik kenangan2 lama waktu kecik2? masa tu yg pahit pun tak rasa pahit, indah semuanya.

Saya sebenarnya teringat kuat pada dua orang kawan baik sewaktu kecil itu. Kawan baik saya itu, saya panggilnya Fazi dan seorang lagi namanya Non. Ke mana-mana kami memang bertiga.

Saya bersekolah rendah dalam tahun-tahun 80an. Zaman2 ND Lala..zaman2 filem Rozana Cinta 87.. zaman2 filem Azura. Seperti normalnya anak-anak di Johor, kami bersekolah pagi dan petang. Pagi -bersekolah kebangsaan, petang – bersekolah agama. Bangunan sekolah kebangsaan berada di pekan, manakala sekolah agama di kampung sebelah. Kami ke sekolah kadang-kadang berbasikal, kadang-kadang berjalan kaki. Tetapi kerapnya berjalan kaki. Untuk ke sekolah kebangsaan yg terletak di pekan itu tidaklah begitu mencabar jika dibandingkan dengan perjalanan yang perlu ditempuh untuk ke sekolah agama.

Untuk ke sekolah agama, kami perlu melalui kebun getah yang memisahkan kampung kami dengan kampung sebelah. Peristiwa2 di dalam kebun getah itulah pada saya yg paling banyak meninggalkan kenangan buat kami bertiga, kerana setiap hari (5 hari seminggu) selama 6 tahun kami berulang alik dari rumah ke sekolah, dari sekolah ke rumah melalui jalan itu, hinggakan saya rasakan setiap pokok2 getah di situ sudah benar2 mengenali kami.
Semasa dalam darjah 1-3, sepanjang perjalanan, kami suka mengutip biji-biji getah, dan kami akan jadikannya pelbagai permainan bila tiba di sekolah atau di rumah. Bila semakin menjadi remaja sunti pula, kami tidak lagi mengutip bijik2 getah tetapi kami suka berangan dan bercerita tentang impian masa depan - "bila besar nanti nak kerja bagus2". Dan kadangkala jika mood giler kami datang, kami berangan2 menjadi wakil rakyat - berjalan dengan penuh bangga dengan pokok2 getah kononnya penduduk2 kampung yg mengalu2kan kedatangan kami, kadang2 pula kami berlagak bagai guru, dan pokok getah sebagai anak2 murid. Selepas itu kami bertiga akan ketawa mengekek2 berterusan sehinggalah ke pintu sekolah. Begitulah kami bergurau senda setiap hari di dalam kebun getah. Bagi kami itu adalah bahagia yang teramat.

Saya masih juga jelas terkenang, apabila hari hujan, kami tetap juga ke sekolah walau bagaimana pun lebatnya hujan. Kasut sekolah dimasukkan ke dalam beg plastik, dan kami akan berjalan di dalam kebun getah dengan berselipar. Tetapi masalahnya apabila berselipar ini, baju pulak akan kotor terpercik lumpur lecak, maka sebab itu, selalunya kami memutuskan untuk berkaki ayam sahaja!! Apa yang penting kasut tidak boleh basah dan kotor, kerana itulah satu-satunyanya kasut sekolah yang ada. Jika kotor perlu dibasuh, bila dibasuh tentu esok tak akan kering. Jadi bagaimana nak ke sekolah kebangsaan (yang mewajibkan pakai kasut) jika kasut tak kering? Maka kerana itu kami berjalanlah dengan berkaki ayam di tengah2 kebun getah itu demi menyelamatkan kasut dan baju daripada kotor...
-----------------------------------
Kami pernah berjanji – apapun berlaku "kita tetap jadi kawan baik” "kita tetap macam ni". Walau kata emak saya "nanti bila masing-masing dah besar, dah berkahwin, dah tak akan macam ni lagi, masing2 akan sibuk dengan keluarga masing2 aje". Saya cuma ketawa. Tak percaya. Tak mungkin.

Tetapi... begitulah sebenarnya kehidupan, sedikit demi sedikit kami terpisah. Bila mula bersekolah menengah, dan saya pula ke asrama penuh di Melaka, kami sudah terjarak, hanya berjumpa ketika cuti sekolah. Apabila semakin dewasa, kami menjadi semakin jauh. Hanya berjumpa setahun sekali ketika hari raya.

Dan sekarang setelah masing-masing punya kehidupan sendiri, kami sudah terlalu - lalu jarang berjumpa ataupun TERjumpa. Benarlah kata emak saya tentang ikatan erat kami dulu. Cuma yang tak benarnya adalah tentang jawapan teka teki kami semasa di kebun getah - siapa yang akan berkahwin dahulu. Mereka berdua bersepakat mengatakan sayalah yang pastinya paling awal berkahwin, kemudian Fazi dan akhir sekali Non. Tapi realitinya bukan begitu. Realitinya - Non yang berkahwin dahulu dan diikuti oleh Fazi :). Alhamdulillah. Sekarang Non sudah mempunyai 3 orang anak. Manakala Fazi pula sudah mempunyai 5 orang (produktif sungguh dia ni :). Kedua-dua mereka kini menjadi guru di JB dan di Tanjung Malim.

Walau bagaimana sekalipun pun kami terpisah, saya tidak pernah melupakan mereka. Kebun getah itu pun sudah tiada lagi. Sudah lama tiada, telah digantikan dengan taman perumahan. Namun segala kenangan yang tercipta selama 6 tahun pada tahun-tahun 80an itu melalui kebun getah itu tetap kekal dalam ingatan saya.

Baca selengkapnya ...

Wednesday, August 12, 2009

Tips Jaga Laptop

Nota Cik Skaf : Rasanya rata-rata pengguna komputer sekarang terutama bloggers semua ini menggunakan laptop, dan bukan lagi desktop - kecuali untuk penggunaan di ofis. Entri kali ini saya nak senaraikan beberapa tips yg boleh kita sama-sama amalkan dalam penjagaan laptop kita. Biarpun telah lama menggunakannya tapi ia tetap kelihatan baru.

1. BATERI
# Cuba elakkan daripada menggunakan bateri. Laptop akan lebih sejuk tanpa haba daripada bateri. Perlu diingatkan, jika bateri sudah habis dicas, anda digalakkan menggunakan kuasa dari adapter.

2. KEYBOARD
# Biasanya keyboard laptop mudah dimasuki habuk. Cara yang mudah, lapikkan keyboard anda dengan sekeping kertas A4 setiap kali anda tidak menggunakannya.
# Sesekali lap keyboard anda dengan perlahan-lahan. Jangan gosok terlalu kasar untuk mengelakkan daripada butang kekunci rosak.

3. SKRIN LCD
# Lapkan selalu skrin LCD laptop anda kerana ia mudah dimasuki habuk.
# Amalkan penggunaan screen saver, kemudian power management anda setkan pada "Turn Off monitor in XX minutes". Ini akan memanjangkan hayat monitor laptop anda.
# Elakkan menyentuh skrin LCD. Ini kerana, pada tangan kita terdapat kesan minyak yang tertinggal dan cap jari akan kelihatan pada skrin. Ia bukan sahaja nampak kotor tetapi juga sukar untuk dibersihkan.
# Jangan sesekali meletakkan jari anda di skrin LCD ini kerana ia boleh mengakibatkan "dead pixel"
# Jika tidak menggunakan komputer buat seketika, eloklah anda menutup skrin LCD anda. Ini dapat mengelakkan kesan bebayang (shadowing effect) pada skrin.


4. HABA PANAS
# Ketika menggunakan laptop, pastikan ada ruang udara agar haba panas boleh keluar dari laptop anda.

5. SURGE PROTECTOR
# Surge protector berfungsi untuk menjaga perisian dan perkakasan dalaman daripada rosak. Apa yg boleh disyorkan adalah jenama APC atau lebih murah jenama BELKIN dan TARGUS. Kelebihan APC ialah ia mempunyai bateri simpanan, line protection (walaupun tiada bekalan elektrik tetapi masih boleh dihidupkan lagi) dan mempunyai amaran kehabisan bateri.
# Penggunaan Surge Protector ini paling efektif bagi menjaga HDD dan Power Supply.

6. PORT
# Port di bahagian tepi dan belakang laptop juga perlu kerap dibersihkan kerana ia mudah dimasuki habuk.
# Lebih mudah jika anda menggunakan berus gigi lama ketika membersihkannya. (Sila pastikan sebelum pembersihan dilakukan, anda telah mematikan suis laptop)

Ok. Selamat menjaga laptop anda. Jika ada tambahan tips yg lain, sila-sila kongsikan, moga ramai yang dapat manfaatnya.


Baca selengkapnya ...

Saturday, August 8, 2009

Bertenanglah!

Nota Cik Skaf : Pun bukan juga puisi, masih lagi luahan rasa.

Hendak marah, tapi tak terluah kata2 marah.
Dan tak mau juga mengikut kata syaitan yang mengapi2 kan
Hendak sedih, tapi airmata masih boleh dibendung
Dan tak mau juga terlalu mengikut perasaan
Maka teruslah..jalani hidup apa adanya
Lihat, diam dan teguhkanlah hati
Tenang, sabar dan tunggu sahaja apa berlaku seterusnya
Yang baik itu dari Allah
Yang buruk itu datang dari diri sendiri
Ada hikmah atas apa pun kejadian yang berlaku...

...janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah selalu bersama kita.. (At Taubah:40)

Baca selengkapnya ...