Saturday, August 8, 2009

Bertenanglah!

Nota Cik Skaf : Pun bukan juga puisi, masih lagi luahan rasa.

Hendak marah, tapi tak terluah kata2 marah.
Dan tak mau juga mengikut kata syaitan yang mengapi2 kan
Hendak sedih, tapi airmata masih boleh dibendung
Dan tak mau juga terlalu mengikut perasaan
Maka teruslah..jalani hidup apa adanya
Lihat, diam dan teguhkanlah hati
Tenang, sabar dan tunggu sahaja apa berlaku seterusnya
Yang baik itu dari Allah
Yang buruk itu datang dari diri sendiri
Ada hikmah atas apa pun kejadian yang berlaku...

...janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah selalu bersama kita.. (At Taubah:40)

25 comments:

NuR said...

cik skaf....
jgn sedey2 mcm nur tau.

=)

NuR said...

cik skaf....
jgn sedey2 mcm nur tau.

=)

TerubukMasin said...

ada pe ni kak skaf??cm ada sesuatu je..bwa2 btenang & bnykkn bsbr..k

kn malaikat akn dkt ngan org yg sbr nie...:p

lalink7 said...

cik Skaf :

bersabar la yer..mungkin ini ujian dari TUHAN..kalau di layan hati memang rasa nak marah kan? saye pun slalu macam tue..cepat2 amek air semayang..mungkin kurang tekanan di hati..

Razak said...

Salam Kak...

Bersabarlah ya...

"Siapa yang menahan marah, padahal ia dapat (kuasa) untuk memuaskan marahnya itu, tetapi tidak dipuaskan bahkan tetap ditahan/disabarkan, maka kelak pada hari kiamat, Allah akan memanggilnya di depan sekalian makhluk. Kemudian, disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya." (HR. Abu Dawud - At-Tirmidzi)

Faizal Nizam said...

sabar yer cik Skaf.. rasa sedih adalah sebahagian daripada hidup.. tetapi mesti ditempuhi jua..

Cik Skaf said...

Nur : Itulah baca kt blog Nur mcm sdg sedih dan keliru. Sama2 lah kita bersabar dan saling pujuk memujuk ye.. :) Meh, dtg sini, nangis kt bahu sy.

Cik Skaf said...

TM :Mmg ada sesuatu yg berlaku TM.(huhu.. baru ada SEsuatu kan, satu aje..! dah hampir x terhandle perasaan - btpa lemahnya manusia ini)

Lalink7 : hiii husna comey! 1st time kan bg komen kt blog cik skaf. Thanx ya. Betul tu, b'wuduk antara cara utk kta redakan marah.

Razak :Thanx razak, awak selalu beri semangat pd kak skaf. Thank you so much. Bila baca pesan Rasulullah itu, hati bertambah lapang.

Faizal:Hmm.. yea, itulah dinamakan kehidupan kan?

P/s Inilah ANTARA sbb org berblogging agaknya. Kita boleh meluah rasa, dan kemudian ada ramai kwn2 yg memberi semangat dan kekuatan walaupun saling tidak mengenali. TQVM.

patahati said...

begitulah kuatnya segumpal daging yg bernama hati, diletakkan didalam dada, dilindungi tulang agar terjaga, maka jagalah hati, jagalah cinta yg sebenarnya....karena hati tak boleh didustai.... jangan sedih lagi ye sobat. salam.

AiE bAhRi said...

bertenang ye..

selawat byk2..moga ada sinar yg menanti =)

Cik Skaf said...

Patahati: InsyaAllah, sdg memujuk & menguatkan diri sendiri, moga kesedihan x berlarutan.. :)
p/s puisi terbaru yg kamu tulis indah sungguh bahasanyakan? tinggi dan mndalam sngguh maksudnya, hingga x tercapai akal sy utk memahaminya... :P

Aie: terima kasih Aie. p/s nak tanya, gambar tu masa raya tahun lepas ke?

cookie devine said...

Cik Skaf,
api kemarahan tu mcm asid tau.blh menghakis jiwa yg bersih.

p/s:thanks for wishes.

hang nadim said...

Salam ape dah berlaku.?..Semua itu adalah Drama...seperti drama korea tuu,sesuatu yang akan mematangkan diri kita hari nii...esok dan dimasa-masa akan datang.....:}

Razak said...

Salam kak...saya dah jwb tag akak...sila ke blog saya utk melihat jawapannya, jgn gelak ya

Cik Skaf said...

Cookie devine : hai. salam kenal. Happy Belated b'day ya! "Api marah mcm asid" sungguh! nie 1st time sis dgr perumpamaan itu. tapi mmg benar lah kan cookie, marah tu cam asid yg boleh hakis jiwa bersih.

Hang Nadim : apa berlaku eh? suatu kejadian yg melukakan perasaan dan sdkt mndatangkan kemarahan dan kesedihan.. :). Tapi seperti hang nadim kata lah, segalanya ini dpt mematangkan fikiran kita.. InsyaAlalh.

Razak : k.skaf dah tgk dah.. dah tergelak pun.. hehe. Jawapan stdt. tak aci! Apapun thanx ya, menjawab juga walaupun dlm keadaan stress.. :)

ubaidillah alqasam said...

salam akak... la tahzan,,, innallahu ma 'ana...

Cik Skaf said...

salam ubaidillah. InsyaAllah, dah 2hari berlalu, kesedihan pun hampir hilang, Ya.. Allah sentiasa ada bersama kita..innallahu ma'ana. Terima kasih adik atas kata2 smgt itu.

waluyo said...

cik, salam kenal, salam silaturrahmi
nasihatnya bagus sekali.....saya pelajari ya...semoga dapat mengamalkannya. amin

DaliaLiyana said...

jgn sedey2 k..life is 2 short 2 b sad...so hepi & senyum sokmo...:)

anaklaut said...

salam...

kuatkan hati anda..jangan sedih2 cik skaf ya..

tq singgah anaklaut

waluyo said...

makasih Cik atas komentnya...oya cik kita tukeran link ya...langsung dipasang nieh. sehat selalu ya.amin

zai said...

Salam Skaf..

Sabar banyak2 yer dik.., Allah melarang utk kita saling bermusuhan dan menyimpan dendam apatah lagi sesama islam kecuali atas perkara2 yang menyekutukan Allah..

Sesungguhnya jika Allah sentiasa berlapang dada utk memaafkan hambaNYA yg sentiasa berulangkali melakukan dosa dan berjanji, menipu dan kemudiannya bertaubat dan kemudian itu menipu lagi..dan bertaubat lagi..kenapa tidak kita ?

Nur Azila Yahaya said...

bagus la cik skaf sb dapat menahan kemarahan..

betul, Allah sentiasa dekat dengan kita

Cik Skaf said...

Waluyo : salam silaturrahim. makasih jugs atas komennya.

Dalia : thanx dalia. Alhamdulillah,Sy dah ok, dah hepi :)

Anak Laut : :) tq

Kak Zai : InsyaAllah kak, sdg mendidik diri, utk sentiasa berlapang dada, berhati lunak, dan mudah memaafkan org walaupun hati terlampau pedih dilukakan.. :)

Cik Skaf said...

Salam Nur Azila. Salam kenal dik.