Friday, July 17, 2009

Bisik2 Yang Mengguris Hati

Nota Cik Skaf : Suatu kejadian yang tidak begitu menarik untuk diceritakan telah berlaku di tempat kerja siang tadi. Puncanya kerana salah faham. Seseorang telah berbisik2 dengan seseorang yang lain. Dan ketika itu terdapat seseorang yang lain juga berada di tempat yang sama. Seseorang yg ketiga itu telah menyangkakan mereka berdua sedang mengata dirinya.. Maka berlaku sedikit kekecohan kerana itu. Nasib baik kekecohan ini dapat dileraikan dengan cepat oleh "seseorang" yang lain pula. Jika tidak mungkin membawa kepada pertengkaran dan permusuhan yang berpanjangan. Stop. Kejadian ini mengingatkan saya kepada satu hadis Rasulullah.

Telah bersabda Rasulullah s.a.w:
"Apabila kamu bertiga, maka janganlah berbisik-bisik dua orang tanpa sahabat mereka (orang yang ketiga), kerana sesungguhnya perbuatan yang demikian itu menyedihkan (menyakiti dirinya/mengguris jiwa dan perasaannya)"


Pengajaran Hadis:

  1. Dalam pergaulan dan komunikasi, ada adab2 yang perlu dijaga. Percakapan dan tindakan kita janganlah sampai mengguris hati dan menyakiti perasaan orang lain. Sebagaimana kita mahu perasaan kita dijaga, maka begitulah kita menjaga perasaan orang lain.

  2. Ajaran Islam yang suci punyai kaedah bagaimana menghalang sifat-sifat yang buruk (mazmumah) daripada mengotori hati umatnya. Demikian juga segala penyebab yang boleh mencetuskan sifat-sifat buruk itu; dari awal lagi dicantas agar ia langsung tidak berputik.

  3. Hadis di atas juga menjelaskan haram hukumnya dua orang Islam berbisik-bisik di hadapan saudara seagamanya yang lain, walaupun perkara yang dibisikkan itu langsung tidak ada kena mengena dengan orang ketiga tadi. Ini kerana perbuatan berbisik-bisik di hadapan orang ketiga itu boleh menimbulkan rasa curiga , tidak sedap hati, syak wasangka dan buruk sangka pula di dalam hatinya. "Ha, diaorang ni mengata aku lah tu..", "Diaorang ni tak nak kawan dengan aku ke?". Itu semua bayangan syak wasangkanya. Inilah natijah-natijah buruk yang tidak disukai oleh Islam.

Lihatlah bagaimana Islam mengatur perkara-perkara ini. Islam bukan sahaja agama yang mengatur tatacara hubungan hamba (manusia) dengan khaliqnya, bahkan mengatur juga tatacara bagaimana hubungan menusia dengan sesama manusia juga. Di sinilah terletaknya keindahan Islam.

3 comments:

GRuNGe said...

Baguslah awak ni. Boleh mengaitkan perkara yang berlaku dengan Sabda Rasullulah. Awak sihat?

Cik Skaf said...

Grunge sy sihat. Alhamdulillah. terima kasih krn prihatin... he2:P

Assiddiq said...

Hmm.. Alhamdulillah.. Bagus.. Alquran dan hadis jua rujukan kita.. :")