Saturday, July 25, 2009

Saya Keliru

Salam. Ini entri pendek.

Sebenarnya saya sedang keliru, pelik dan tertanya2. Mungkin tidak pada orang lain, tetapi ya bagi saya. Baru sebentar tadi saya tertonton sebuah drama di TV2, tajuknya "Tentangan Dendam". Saya fikirkan ia adalah drama Mandarin kerana majoriti pelakon adalah pelakon berbangsa Cina. Tapi jgn kata nak dgr dailog Mandarin, dailog English pun takde!. Semua dailog adalah dalam bahasa Melayu. Agak mengkagumkan juga.. ! huhu.. Cuma mcm ada rasa sikit2 pelik bila 2-3 orang bangsa Cina bercakap Melayu 100% - bukan budaya di Malaysia pun kan? Sebenarnya ini kali kedua saya lihat "Drama Melayu" sepenuhnya yang dilakonkan oleh pelakon berbangsa Cina sepenuhnya.

Anda pelik tak? kagum tak? saya kagum .. hehe.. Betulll..! Pandai betul org2 buat marketing ek? Satu usaha murni yang cukup baik. Hurmm..

*Walau bagaimanapun saya fikir andai drama tersebut menggunakan dailog mandarin, mungkin lagi ramai yg menontonnya... hehe*

2 comments:

MisterZyl said...

cik skaf..

saya percaya negara kita ini setelah 50 tahun merdeka memang harmoni.. semua kaum pun bertoleransi sebenarnya..

maka tidak hairan ada drama tv seperti yang cik skaf nyatakan dalam entri ini :)

tp masalahnya ada saja duri dalam daging yang mahu merosakkan kebahagiaan dalam negara yang kita kecapi..

Cik Skaf said...

Saya faham maksud Faizal. Moga kita bukan tergolong mereka yg menjadi duri dalam daging.
"salam hari minggu"